NAKSKOV
FORSIDEAktiviteterNy i PH?Galleri
    HVEM ER VI?

Dansk Politihundeforening er stiftet i 1909. Foreningen er inddelt i 7 Områder og 52 lokalforeninger. Lokalforeningerne er fordelt over hele landet.

Foreningens medlemmer består af polititjenestemænd med politiets patruljehunde (sektion I) og civile og polititjenestemænd med civile hunde(sektion II). Desuden har foreningen en række passive medlemmer. Foreningen udgiver medlemsbladet Politihunden.

I Dansk Politihundeforening træner vi lydighed, spor, rundering og bidearbejde. Øvelserne tager udgangspunkt i praktiske opgaver, som hunde i politiet udfører. Alle kan være med lige fra familiehunden til konkurrenceholdet. I fanen Aktiviteter er det muligt at se årets aktiviteter i klubben, datoer for konkurrencer og træningsplanen.

Konkurrenceprogrammerne og diverse bestemmelser for deltagelse til konkurrencer i Dansk Politihundeforening kan se på hovedforeningens hjemmeside her. Deltagelse i konkurrencer hos Dansk Politihundeforening kræver at hundefører og hund er kåret. Tjenestehunde bliver auomatisk kåret i foreningen, når de består deres godkendelsesprøve. Civile hundefører skal igennem kåringsprogrammet. Dette kan også findes på hovedforeningens hjemmeside. I kåringen er man igennem øvelser i alle fire hovedsten (lydighed, spor, rundering og bidearbejde). Inden man stiller til kåring skal man til prøvekåring i egen klub, hvor dommerne bedømmer, om man er klar til kåring.

Når man har fået kåret sin hund, kan man deltage i konkurrencer i foreningen. Disse er delt op i 4 sværhedsgrader som er:
- Ungehundeklassen
- Patruljeklassen
- Kriminalklassen
- Vinderklassen

Ungehundeklassen er første niveau efter kåring. De øvrige niveauer opnås ved at få tilstrækkelige point ved oprykningskonkurrencer. De nærmere bestemmelser kan ses her